ZUTPHENSE UITDAGING ONTVANGT CHEQUE ORANJE FONDS

27 januari 2015

Tijdens de landelijke selectiedag voor de Appeltjes van Oranje presenteerde de 40 overgebleven kanshebbers hun sociale initiatief. De Zutphense Uitdaging is niet een van de finalisten geworden, maar zij ontving wel een cheque van € 2.500,- omdat het project zeer gewaardeerd wordt door het Oranje Fonds.

De Zutphense Uitdaging was genomineerd voor een Appeltje van Oranje met het project ‘Terug op de arbeidsmarkt via de Zutphense Uitdaging’. Van de 260 projecten bereikte de Zutphense Uitdaging de landelijke selectiedag na een eerste selectie en een publieke stemronde afgelopen december. De Appeltjes van Oranje worden ook wel de Oscars van de sociale initiatieven genoemd.

Het project ‘Terug naar de arbeidsmarkt via de Zutphense Uitdaging’ is een samenwerkingsverband met Het Plein Zutphen waarbij mensen met een uitkering werkervaring opdoen door vrijwilligers uit het bedrijfsleven te ondersteunen bij de matches die zij maken met sociale initiatieven. Bedrijven zetten met deze Matches kosteloos kennis, kunde, menskracht en materialen in om goede doelen een stap verder te helpen. Hiermee steunen de werkervaringsmedewerkers het goede werk van de Uitdaging en tegelijkertijd komen ze in aanraking met het netwerk van bedrijven. In plaats van de verwachte 5 tot 10% vond ruim 25% van de mensen een betaalde baan bij een van de bedrijven waarmee zij samenwerkten aan matches. De anderen vonden ondertussen via hun eigen weg werk of deden werkervaring op waarmee zij meer zicht kregen op wat wel en wat niet bij hen past.

Het Oranje Fonds vertelde dat de Zutphense Uitdaging op innovatieve wijze veel betekent voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en dat de manier van werken zodanig uniek en effectief is dat zij dit project als verassing graag belonen met een cheque van € 2.500,-

Foto v.l.n.r. Eline Crins overhandigt namens het Oranje Fonds de cheque aan initiatiefnemer Armijn van Roon en werkervaringmedewerker Melinda Stroeve.

Melinda Stroeve (werkervaringmedewerker PR en communicatie Zutphense Uitdaging) vertelde direct na de uitslag: “Het is jammer dat we geen Appeltje van Oranje krijgen, maar ik ben wel trots dat we zover zijn gekomen. De Zutphense Uitdaging geeft mensen echt een kans. Zo krijg ik vanuit mijn vakgebied PR en communicatie de ruimte publiciteit te geven aan de activiteiten van de Zutphense Uitdaging in samenwerking met diverse bedrijven”. Armijn van Roon, initiatiefnemer en projectleider vult aan: “Door op een andere manier na te denken over wat mensen nodig hebben om de afstand tussen hen en de arbeidsmarkt te verkleinen en dat vervolgens als belangrijkste vertrekpunt te nemen hebben we van dit project een succes kunnen maken. Als dat dan ook opvalt bij al die mensen die op ons gestemd hebben en door de vakjury van het Oranje Fonds geprezen wordt is dat een heel groot compliment aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt”.

Beter voor elkaar

De Appeltjes van Oranje is een jaarlijkse prijs van het Oranje Fonds voor initiatieven die op succesvolle wijze verschillende groepen mensen verbinden. De prijs bestaat uit een bronzen beeldje, gemaakt door prinses Beatrix en een geldbedrag van €15.000. Koningin Máxima reikt de prijs in mei voor de dertiende keer uit aan de drie winnaars. Het thema van deze editie is Beter voor elkaar.